2012.06.13.

Ritkán nézik a nívópálcát az autósok
Michelisz Norbert autóversenyzővel hívja fel a figyelmet a rendszeres motorolaj-ellenőrzésre a MOL

Az autósok közel fele csak alkalomszerűen, vagy csak akkor ellenőrzi a motorolajszintet, ha felvillan a motorolajszint-jelző lámpa – derül ki a MOL megbízásából 2012 májusában készített online felmérésből[1]. Ez azért jelent komoly gondot, mert a nem megfelelő motorolaj használata, illetve a motorolajszint rendszeres ellenőrzésének elmulasztása a motor csökkenő teljesítményét, növekvő üzemanyag-fogyasztást vagy akár a motor súlyos meghibásodását is eredményezheti. Michelisz Norbert autóversenyző, aki egyébként a MOL Dynamic versenykörülményekre kifejlesztett motorolaját használja, szintén a rendszeres olajszint-ellenőrzésre hívja fel a figyelmet.

A felmérés szerint az autósoknak csak alig több mint egyharmada (38%) fordul szakemberhez, míg meghatározó hányaduk ismerősök, barátok tanácsát kéri, amikor a megfelelő motorolaj kiválasztásáról van szó. Nem meglepő módon elsősorban a nők igénylik a töltőállomások és szervizek segítségét, míg a férfiak leginkább az autó szervizkönyvében leírt ajánlásokat követik – jól vagy rosszul. A megkérdezettek mintegy negyede pedig egyáltalán nem foglalkozik a motorolajjal.

Azoknál a gépkocsiknál, amelyek nem rendelkeznek elektronikus motorolajszint-ellenőrző berendezéssel, javasolt az ellenőrzést 2000 kilométerenként elvégezni. A szokásostól eltérő üzemeltetési körülmények, esetleg az autós „sajátos” vezetési stílusa indokolttá teszi, célszerű sűrűbben elvégezni az ellenőrzést. A szerviz tanácsait a motorolajszint-ellenőrzés gyakoriságával kapcsolatban is érdemes megfogadni. Meglepő, hogy a rendszeres ellenőrzést végzők közül a férfiak többsége (54%) ezen alkalmak során többször találta úgy, hogy alacsony a motorolajszint, mint például a nők (45%), akiknek a motorolajszintjük inkább rendben volt. Mindez még inkább igazolja a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés megelőző szerepét.

A motorolaj rendkívül fontos szerepet játszik a járművek teljesítményében és üzemanyag-fogyasztásában. Alacsony olajszint mellett megnő az üzemanyag-fogyasztás, valamint annyira feldúsulnak a szennyezőanyagok (por, kopásrészecskék, égéstermékek) a kenési rendszerben, hogy intenzív kopásokat idéznek elő. A rendszeresen alacsony olajtöltettel járó motorok élettartama tehát jelentősen csökkenhet, anélkül, hogy erről a vezetőnek tudomása lenne. Ennél fogva a rendszeres motorolajszint-ellenőrzés elengedhetetlenül fontos, ha az autós nem szeretne később több százezer forintot költeni a motor javítására.

„A MOL töltőállomásain dolgozó munkatársak gyakorlati és elméleti tudással is rendelkeznek, így az autósok számára szakszerű segítséget tudnak nyújtani nem csak üzemanyag tankoláshoz, de a megfelelő motorolaj kiválasztásához, és a motorolajszint-ellenőrzéshez is. Az autósok eligazodását segíti a töltőállomásokon kihelyezett motorolaj ajánló is, amely típus, modell és évjárat szerinti kenőanyag ajánlással segíti a vásárlókat a konkrét választásban” – mondta el Horváth Dori Jenő, a MOL magyarországi kiskereskedelmi igazgatója.

„Abban az esetben, ha felvillan a műszerfalon az alacsony motorolajszintet jelző lámpa, célszerű úgy eljárni, mint amikor az üzemanyagszint-jelző lámpa figyelmezteti az autóst, vagyis mielőbb intézkedni kell. Az utántöltést mindig csak a gyártó előírásainak megfelelő teljesítményszintű és viszkozitási fokozatú motorolajjal végezzük. A megfelelő motorolaj tehát nem márkanév kérdése, a motorolajnak az autógyár műszaki előírásait kell teljesítenie. A váratlan helyzetek elkerülése érdekében javasoljuk, hogy mindig legyen az autó csomagtartójában biztosítékként egy plusz flakon motorolaj” – mondta Kisdeák Lajos, a MOL-LUB Kft. kenéstechnikai szolgáltatás vezetője.

Az autó egyes részeinek, többek között a motorjának karbantartása nem csak a személygépkocsik esetén fontos, hanem a versenyautóknál is. „Egy olyan technikai sportban, mint a túraautó-verseny, kötelező a maximális teljesítmény elérésére való törekvés. Ehhez tökéletes karbantartásra, és csúcsminőségű anyagok használatára van szükség, ami természetesen a motorolajra is vonatkozik. Rendszeresen ellenőrizzük, és minden verseny után le is cseréljük az olajat, hiszen a verseny okozta extrém körülmények között csak így tudjuk megóvni a motort” – mondta el Michelisz Norbert Európa-kupa-győztes és többszörös magyar bajnok autóversenyző, aki egyébként a MOL Dynamic versenykörülményekre kifejlesztett motorolaját használja.




[1] Az Eurolex Consulting Kft. nem reprezentatív felmérése, melyet a Facebook.com közösségi oldal felhasználói körében végzett.